Informace pro vás

JAK NENALETĚT PODVODNÍKŮM

​​​​​​​Každý si řekne: „To se mi stát nemůže!“ Ale pak přijde chvíle, kdy naletí. Způsoby podvodníků neznají meze. Číhají na nás za dveřmi, v dopisní schránce, na ulici… Derou se k nám prostřednictvím chytrých aplikací, které máme v počítači, v mobilním telefonu, tabletu, ale i prostřednictvím služeb, které velmi často využíváme (poštovní služby a jiné služby).

Jak se těmto nástrahám ubránit? Stačí se držet několika pravidel:

  • Nevěřte, že vám někdo něco (zájezd, výrobek, zážitek, peníze atd.) dá jen tak zadarmo.
  • Nepodepisujte nic v tísni, ve spěchu a bez promyšlení. Nechte si dát dokumenty k pročtení a domluvte se na jiném termínu setkání i třeba na jiném místě (kavárna, restaurace, obchodní dům atd.).
  • Buďte nedůvěřivý, pokud někoho, koho neznáte, máte pustit k sobě do bytu. Pokud k vám přichází pracovník dodavatele energií, aby odečetl vodu, plyn, elektřinu…, ať se vám prokáže průkazem. Pokud ani tak nedůvěřujete, vyžádejte si od pracovníka telefonní kontakt na zaměstnavatele a zatelefonujte tam. Jakmile je pracovník u vás doma, stále buďte s ním a nenechávejte ho pohybovat se po bytě či zahradě samotného.
  • Na ulici, v obchodě, v hromadné dopravě atd. dávejte pozor na své osobní věci (klíče, telefon, peněženku, doklady…). Vždy je mějte v uzavřené tašce a tu mějte stále na očích.
  • Peníze mějte v bezpečí v bance. Pokud peníze máte doma, nikdy s nikým o tom nemluvte.
  • Chraňte si PIN k vaší platební kartě a nastavte si rozumné limity pro platby a výběry hotovosti z bankomatu. Pokud kartu ztratíte, zablokujte ji. Pro vyšší pocit bezpečí si můžete také pořídit pro svoji bezkontaktní platební kartu stínící obal.

 

Pokud využíváte internet v chytrém telefonu nebo počítači:

  • Aplikace, které si do svého zařízení instalujete, by měly pocházet z důvěryhodných zdrojů (jako je v chytrých telefonech Google Play nebo App Store) a neměly by chtít nadbytečné údaje a oprávnění (například kalkulačka nepotřebuje mít přístup k údajům vaší o poloze, a ani vaše osobní údaje, jako je jméno, datum narození atd.).
  • Mějte na paměti, že pro každou aplikaci, do které se přihlašujete heslem, byste měli požívat heslo jiné (email, Facebook, Skype, internetové bankovnictví atd.). Pokud máte podezření, že jej zná i někdo další, co nejdříve si jej změňte. Pro lepší zabezpečení, zvažte také možnost dvoufázového ověřování.
  • V případě, že máte aplikace, do kterých vstupujete prostřednictvím hesla dbejte na to, aby heslo bylo bezpečné a nedalo se prolomit. V hesle by nemělo být obsažené jméno, neměla by to být číselná (123456) či písmenná (poiuzt) řada atd. Silné heslo by mělo obsahovat velká a malá písmena, číslovky a znaky, v počtu více jak 10 znaků. Jak vytvořit silné heslo a kde si ho bezpečně ověřit, viz: https://www.zbozi.cz/magazin/c/bezpecnost-na-internetu-jak-vytvorit-silne-heslo/

Příklad silného hesla: NemamRadaSvick0v0u0macku!!152 (jsou zde velká a malá písmena, jedná se o větu, všechna o jsou nahrazena nulou. Každé slovo začíná velkým písmenem. Na konci jsou vykřičníky a číslo).

  • Telefon, tablet, počítač pravidelně aktualizujte. Aktualizace pomáhá k zabezpečení přístroje. Pokud nebudete aktualizovat, může se stát, že váš počítač, telefon či tablet napadne vir. „Léčení“ je následně velmi drahé.
  • Nikomu nepůjčujte svůj telefon, počítač či tablet, zejména, pokud tam máte uložená hesla do různých aplikací. Šikovný podvodník dokáže heslo zjistit za pár minut. Pokud potřebujete počítač či tablet půjčovat, vytvořte si pro tyto osoby účet host. Ze svého se odhlaste a tím zůstanou vaše citlivé údaje v bezpečí.

Snad skoro každý má dnes emailovou schránku: i přes emailový účet může podvodník získat přístup do vašeho zařízení a zničit vám vaše soubory nebo zjistit přístupová hesla k vašim aplikacím, třeba i k internetovému bankovnictví.
Pokud dostanete zprávu, kterou nečekáte nebo od někoho koho neznáte, a snaží se vás přesvědčit, abyste klikli na uvedený odkaz, třeba pro změnu hesla do internetového bankovnictví, jinak vaše peníze nebudou v bezpečí, nebo úhradu neznámé faktury pod hrozbou exekuce, buďte obezřetní. Věřte, že žádná banka tímto způsobem se svými klienty nekomunikuje. Spíše vám pracovník banky, zatelefonuje a pozve si vás do banky k osobnímu jednání. Raději takový email smažte a pokud je k němu přiložena příloha, rozhodně ji neotevírejte. Tím spíš v případě, že je psán divnou češtinou.

Je velmi těžké se ubránit podvodníkům. Naštěstí na ulici potkáte více hodných lidí než zlobrů. V případě, že si nevíte rady, přijďte se poradit do Komunitního centra Vltavotýnska, kde pracuje tým pracovníků, který vám rád pomůže, máme i mnoho dobrovolníků z různých oblastí (třeba i z oblasti IT technologií), který vám rádi vše vysvětlí. Stačí jen zatelefonovat 722 924 263 (Mgr. Miloslava Hanousková), nebo napsat kc@vltavotynsko.cz, nebo osobně přijít na adresu Jiráskova 39, 375 01 Týn nad Vltavou. Těšíme se na vás.  

Zpracovali: Mgr. Miloslava Hanousková, Bc. Pavel Vojta